IT-utstyr – Hvordan velger du riktig?

Det å stille seg spørsmål om hvilke behov du har, både i funksjonalitet og bruksbehov er en god start når du skal kjøpe IT-utstyr.

Vi i PC Vennen erfarer at det ikke alltid er så lett å gi svar på egne behov! Derfor bistår vi mange småbedrifter med å definere hva som trengs av it-utstyr. Vi guider deg fram til en god kravspesifikasjon, ved å besvare disse og mange andre spørsmål sammen med deg:  Trenger jeg tilgang til kundedata eller dokumenter på farten? Trenger mine ansatte å jobbe fra telefonen? Hvilke programmer benytter vi i arbeidet, og hva slags maskinvare er passende til disse programmene? Hvordan skal vi kommunisere internt?

Det er også viktig å definere vekstambisjonene dine. Hvilke systemer og løsninger du velger i starten kan være avgjørende for fremtidig omstilling og vekst. Har du planer om å vokse med flere ansatte, eller skal du drive et enkeltpersonsforetak for deg selv?

Se mer om it-utstyr på Haralds videoblogg her.

Vi har tidligere skrevet om IT-sikkerhet for bedriftter.

Windows eller OS X, PC eller Mac? Hvilket miljø skal jeg jobbe i?

mac it-utstyr pc it-utstyr

Et sømløst arbeidsmiljø gjør jobben mer effektivt, og systemer som prater godt sammen er alltid en fornøyelse å jobbe med. Mac/OS X og iPhones funker meget godt sammen, når det kommer til kommunikasjon, backup og arbeid på farten. Mac og OS X er et foretrukket valg av operativsystem for mange som driver kreativt. Samtidig har mange lagt sin elsk på smidigheten og enkelheten i dette operativsystemet. Samtidig finnes mange spesialiserte programmer kun til en av plattformene, så man må vurdere hvilke programmer man trenger før man eventuelt ser på hvilket miljø man ønsker å jobbe i.

Når det kommer til effektiviteten i kontorprogrammer kommer ofte OS X litt til kort mot et Windows-system. I Windows er OneDrive godt integrert med Office (Word, Excel, Powerpoint), noe som gjør det lett å arbeide på tvers av enheter og personer. Skriv dokumentet ditt på PC-en, lagre det rett til OneDrive og skriv det ferdig på mobilen på toget på vei hjem. Samtidig kan kollegaene dine komme med sine innspill underveis. Dere kan også skrive i samme dokument samtidig.

I kombinasjon med Skype for Business, er det lett for de ansatte å holde kontakt med hverandre. Da kan de både ringe, dele filer og chatte med hverandre, samt se når man er tilgjengelig og opptatt.

Tekniske spesifikasjoner – hva slags it-utstyr trenger jeg?

it-utstyr

Jobber man med store databaser, større Excel-dokumenter, bilde/videobehandling er det viktigere med stor tilgang på RAM, enn om man kun jobber med enklere Word-dokumenter og litt nettsurfing.

Vi har tidligere skrevet en artikkel om hva som er viktig å tenke på ved kjøp av ny PC.

Mange tenker at jo flere kjerner CPU-en har jo bedre, men mange programmer drar ikke nytte av flere kjerner. Typen programmer du bruker vil derfor si noe om du burde prioritere kraft over kvantitet.

Flere og flere Windows-maskiner kommer med touch screen. Dette kan for noen være veldig praktisk til sitt bruk. Da kan man tegne, notere og skissere rett på PC-en med medfølgende penn. I et OS X-miljø er man enn så lenge begrenset til iPad Touch for denne funksjonaliteten.

Arbeidsmiljøer i skyen (Citrix) krever gjerne mer av nettverket, og man bør derfor ha ekstra fokus på nettverksløsningen sin. Det samme gjelder om man har mange maskiner som er koblet på samme nett, spesielt hvis alle er koblet opp med et fildelingssystem. Investering i tekniske utstyr som takler dine behov er derfor essensielt.

Hva er fildeling, og hvorfor er det nyttig?

fildeling

Om man er flere i en bedrift som trenger tilgang til samme dokumenter, eller at man gjerne samarbeider i et prosjekt, kan fildeling være gunstig. OneDrive eller Dropbox er fine tillegg til driftsmiljøet i bedriften, hvor alle lett har tilgang til relevante dokumenter. På denne måten får man også en slags myk backup av filene samtidig, da de er lagret i nettskyen hvis PC-en skulle kræsje. Man er derimot ikke sikret mot utilsiktet sletting eller korrupte filer.

Invester gjerne mer i arbeidsmaskinen din enn privatmaskinen.

it-utstyr

Avhengig av type bedrift du driver, vil man i de aller fleste tilfellene være aktiv bruker av jobb PC-en sin. Mens man på privatmaskinen kanskje sjekker litt nyheter, epost og surfer litt lett noen timer på kvelden, kan en jobbmaskin fort være i bruk opp mot 8-10 timer i løpet av en dag. Det burde derfor stilles høyere krav til både maskinvare, samt byggekvalitet. Ofte må man litt opp i pris for å finne solide og robuste maskiner som er godt rustet for mye bruk, men det lønner seg ofte i lengden. Samtidig kan oppgraderinger av programvare plutselig gi økt ressurskrav, og da er det smart å ha investert i en maskin som kan oppgraderes og følge med i tiden. Spesielt gjelder dette ekstra plass til RAM.

 

PC Vennen AS har 15 års erfaring med innkjøp av it-utstyr til bedrifter. Ta kontakt så finner vi en løsning som passer din bedrift.

Takk for at du tok kontakt!

Meldingen din har blitt sendt til PC Vennen og vi tar kontakt Så fort som mulig.

Lukk