fbpx

Epost og uønsket spam – hvordan få kontroll?

Det å lese epost kan være både en glede og en frustrasjon. Spesielt frustrerende er det når innboksen din fylles opp av uønsket epost, eller spam som det kalles. Dette er i mange tilfeller veldig lett å få gjort noe med.

Vi går her igjennom 4 punkter for å redusere og bli kvitt uønsket epost.

Vi har tidligere skrevet om hva du kan gjøre når harddisken din er full, les vår artikkel Full harddisk og se våre videoer om temaet på Youtube

Avmelding / Unsubscribe fra nyhetsbrev og masseutsendelser

Se også vår korte video om dette temaet på Youtube

Vi alle oppfatter nyhetsbrev forskjellig, noen nyhetsbrev holder oss oppdatert på ting, selskaper og tjenester vi interesserer oss for. Andre er rett og slett bare irriterende søppelpost som fyller innboksen din unødvendig. Over tid har du kanskje lagt igjen eposten din mange steder på nettet, som gjerne bruker adressen din til masseutsendelser av nyhetsbrev. Andre aktører igjen sender ren søppelpost, også kalt «spam», eller bedriver svindel.

Om man ønsker å få luket vekk disse nyhetsbrevene fra innboksen sin, kan det være greit å være bevisst på seriøse og useriøse nyhetsbrev.

De seriøse nyhetsbrevene

Er gjerne reele nyhetsbrev som ofte kommer månedsvis eller ukentlig fra en seriøs aktør som du har gitt eposten din til i forbindelse med ett kundeforhold. En måte å definere disse, er å se på kvaliteten på språket, avsenderadresse og innhold. Mange nyhetsbrev fra kundeklubber og lignende inneholder ofte fks. kundenummer, poengsaldo og slike ting som du kan sjekke at stemmer, for å verifisere seriøsiteten.

De useriøse nyhetsbrevene

Dette er nyhetsbrev som kan virke ganske tilfeldig mottatt, kommer uregelmessig og inneholder gjerne ett dårlig språk. De forsøker også gjerne å oppmuntre til handling, ved å få deg til å klikke inn på linker, svare dem eller utlevere noen form for sensitiv informasjon. Om du ikke har noe kundeforhold med avsenderen.
Det koster spam-aktørene mye ressurser å sende ut masse-mails til inaktive epostadresser. En av måtene de bruker til å luke ut inaktive epostadresser, og heller kunne bombardere aktive adresser er falske nyhetsbrev. Dette er nyhetsbrev de ønsker at du skal interaktere med for å verifisere at adressen er i bruk. En typisk måte dette gjøres på er at adressen din merkes som aktiv når du «melder deg av» nyhetsbrevet. De kan så fortsette å bombardere deg med uønskede eposter siden de nå vet at adressen din er aktiv.

 

Så hva gjør man?

Om det er et nyhetsbrev du vet at du har meldt deg på tidligere, eller du ikke er i tvil om at er en seriøs aktør kan man trygt bruke «avmelding/unsubscribe/meld deg av»-funksjonen som gjerne finnes i bunnen av eposten.

Avmelding nyhetsbrev

En annen måte som ofte er tryggere er å bare blokkere avsenderen. De store seriøse selskapene klarer gjerne å se at du har markert dem som søppelpost, og således selv fjerner deg fra listene etter hvert.

 

Hvordan skille uønsket og ønsket epost

Se også vår korte video om dette temaet på Youtube

Uønsket epost, eller spam som det også kalles, kan fort medføre problemer om man ikke er forsiktig. Useriøse nyhetsbrev som nevnt i punktet over er også spam, og det kommer i mange former.

Vanligvis er det lett å kjenne igjen useriøse og uønsket epost på ren intuitusjon, altså magefølelsen. Føles det ikke riktig, er det gjerne noe galt med eposten.

Sjekkliste for uønsket og useriøse eposter:

    • Store bokstaver og oppmerksomhetssøkende emnefelt
    • Dårlig språk, spesielt eposter med norsk språk er gjerne ofte bare oversatt maskinelt uten korrektur
  • De oppfordrer til handling. «klikk her», «svar NÅ», «denne MÅ du se» osv…
  • Epostens innhold pirrer din nysgjerrighet eller tydelig lokker med noe som er for godt til å være sant
  • Konkurranser som koster penger
  • De ber om personlig informasjon
  • Avsenderadresse, ser denne suspekt ut, er det nok best å overse mailen
  • Inneholder nedlastbare vedlegg med en oppfordring til å laste ned eller åpne

Heldigvis gjør det meget sjeldent noen skade i å bare åpne en epost.  Derimot om man klikker på linkene, eller laster ned vedlegg som finnes i eposten er man utsatt for både virus og andre typer angrep. Samtidig kan avsenderne hente ut en del personsensitive opplysninger, og få tilgang til maskinen din. Så vårt råd er å aldri trykke på linker eller vedlegg i eposter hvor du ikke 100% stoler på avsender og med god sikkerhet kunne ha forventet mail fra vedkommende.

I skrivende stund er det en større epost-svindel på gang, hvor avsender hevder å ha kompromitterende informasjon om deg. Hvis ikke du betaler angitt beløp i valutaen BitCoin, truer de med å offentligjøre denne informasjonen. Dette er selvsagt bare tull, og kan uten problem slettes eller markeres som søppelpost. Denne typen uønskede eposter dukker opp i ny og ne, så det er noe man gjerne kan møte på flere ganger. Slett hver gang!

Eksempel RAT-scam

 

Hvordan blokkere spam og uønskede eposter

Se også vår korte video om dette temaet på Youtube

Det er lett å bli kvitt spam og uønskede eposter. Avhengig av hvilken eposttjeneste du benytter deg av, beskytter man seg mot uønsket epost på forskjellige måter. Vi går her igjennom de to mest brukte epost-klientene, Microsoft Outlook og Google Gmail.

Outlook:

Microsoft sin egen epost-klient har ett valgfritt spam-filter, som aktivt sjekker epost du mottar og gjør en vurdering av den. Hvis eposten vurderes til å være uønsket, falskt nyhetsbrev eller på annen måte søppelpost, vil de havne i mappen «Søppelpost».

Outlook søppelpost

Outlook sitt filter for uønsket epost har forskjellige nivåer, hvor du kan velge hvor sensitiv den skal være. Her kan man gjerne prøve seg litt frem, for å finne riktig nivå for deg. Du finner dette filteret ved å høyreklikke på en epost, velger så «Søppelpost», for så å klikke på «Alternativer for søppelpost». Da kommer det opp en meny hvor du kan justere spam-filteret ditt.

Outlook Alternativer for søppelpost

Her velger du så hvilket nivå du ønsker at skal være gjeldende. Start gjerne på laveste nivå, og jobb deg oppover nivåene til du har oppnådd ønsket resultat. Huk gjerne også av det nederste valget, slik at du får en ekstra sikkerhetsfunksjon som advarer deg mot suspekte eposter.

Sjekk gjerne Søppelpost-mappen en gang i måneden også, i tilfelle det er noe som filteret har plukket opp som egentlig var ønsket epost.

I tillegg til justering av nivået for dette filteret, har du også en egen funksjon for å blokkere en avsender. Selv med filteret på høyeste nivå, kan det snike seg forbi en uønsket epost, og da kan man da blokkere avsenderen manuelt. Da slipper man å motta flere eposter fra denne adressen.

Outlook: blokkere avsender

Gmail:

Google har sin egen gratis eposttjeneste som heter Gmail. Til forskjell fra Outlook, har ikke Spam-filteret til Gmail noen nivåer å justere på. Derimot har Google utviklet ett ekstremt smart spam-filter, som stort sett funker bra rett fra start uten behov for endringer. Dette filteret lærer seg også basert på hva du gjør, slik at etter hvert som du markerer eposter som spam blir filteret smartere på å luke ut tilsvarende eposter for fremtiden. Det går også motsatt vei, med epost den feilaktig plukker opp som spam kan du lett lære at ikke skal lukes vekk i fremtiden.

Du trenger derfor som utgangspunkt ikke gjøre noe for å få denne funksjonaliteten, den er der allerede. Hvis du allikevel mottar epost i innboksen din som er spam, kan du markere den som uønsket slik:

Gmail: Report spam

Denne og lignende eposter vil da for fremtiden bli klassifisert som spam og legge seg rett i Søppelpost-mappen.

Hvis Gmail har plukket opp en epost som ikke var uønsket, men markert den som spam, kan du korrigere dette her:

Gmail: fjern epost fra søppelpost

Her har vi gått inn på Søppelpost, og så åpnet eposten som man ikke ønsker skal være merket spam. Velg så «Rapporter som ikke spam», og Gmail vil da lære seg at denne personen sender deg ønsket epost.

 

Phishing og epostsvindel

Se også vår korte video om dette temaet på Youtube

Phising kommer av det engelske ordet for fisking, som er en type epostsvindel man må passe på. Her «fisker» useriøse aktører etter opplysninger om deg, som de kan tjene på. Dette kan være alt fra pin-kode, kortnummer, adresser, passkopi og lignende.

Ofte så forsøker avsenderne å lokke deg til å utlevere denne informasjonen ved å lokke med gevinster i forskjellige former. Ett par millioner fra en avgått prins i Afrika, en avdød grandonkel i USA som har testamenterte alt til deg eller en splitter ny telefon du får mot å sende gitte opplysninger.  Her igjen pirrer de nysjerrigheten din, og appelerer til enkle behov.

Det er stort sett lett å identifisere disse, da de gjerne inneholder noe som er for godt til å være sant, samt at de trenger sensitive opplysninger i bytte. Samtidig er gjerne språket veldig dårlig, slik at det er lett å gjenkjenne denne type eposter. Derimot kan ofte dårlig språk lagt inn med vilje, for å kunne skille ut de som er oppmerksomme på denne type tegn, fra de som ikke er observante på det. Det er en litt kynisk måte å skille ut de som ikke er «smarte» nok til å innse at dette bare er tull og ikke noe ekte.

Det må derfor ALDRI oppgis noe sensitiv informasjon til ukjent avsender eller sendes kopier av noe dokumentasjon og ID-kort. Samtidig har banken din allerede kontonummeret ditt, og PIN-koden din trenger de ikke, så denne type ting er heller ikke lurt å sende.

Ett typisk eksempel på dette ser du under, hvor de pirrer interessen din med en diplomat du må kontakte for å få noe som tilhører deg. Derimot må du sende inn en del personopplysninger samt førerkort eller passkopi. Suspekt!

Eksempel på spam

 

Les mer om PCvennens tjenester og kontakt oss gjerne om du trenger hjelp

Takk for at du tok kontakt!

Meldingen din har blitt sendt til PC Vennen og vi tar kontakt Så fort som mulig.

Lukk